Goleszów to ważna stacja kolejowa, usytuowana w miejscowości Goleszów, która znajduje się w województwie śląskim w Polsce.
Ta stacja została zbudowana na wysokości 330 metrów nad poziomem morza, co nadaje jej unikalne cechy geograficzne.
Ruch pasażerski
Na stacji kolejowej w Goleszowie ruch pasażerski odgrywa istotną rolę. W ostatnich latach liczba pasażerów była stabilna, co można zobaczyć w poniższej tabeli.
Rok | Liczba pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 20-49 |
2022 | 20-49 |
Dokumentacja statystyczna wskazuje, że w latach 2017 oraz 2022 codziennie korzystało z tej stacji od 20 do 49 pasażerów.
Historia
Historia stacji kolejowej w Goleszowie sięga końca XIX wieku. 1 czerwca 1888 roku miało miejsce otwarcie Kolei Miast Morawsko-Śląskich, która prowadziła z Bielska do Cieszyna. Odcinek z Goleszowa do Ustronia został udostępniony 18 grudnia tego samego roku. Ta trasa została zaprojektowana głównie dla pociągów towarowych, które obsługiwały huty żelaza oraz kuźnie zlokalizowane w Ustroniu.
W ramach budowy stacji kolejowej powstał charakterystyczny, dwukondygnacyjny budynek dworcowy, który zawierał mieszkanie dla pracowników kolei. Jego architektura była typowa dla austriackich dworców tamtego okresu. W kolejnych latach stacja przeszła istotne zmiany po przedłużeniu trasy do Wisły Głębce.
Rok 1998 przyniósł znaczącą modernizację stacji, gdyż zlikwidowano dotychczasowe semafory kształtowe, wprowadzając nowoczesne semafory świetlne. Do Goleszowa kursował pociąg zdawczo-manewrowy, który był obsługiwany przez lokomotywę SM42, a także platformy i węglarki służące do transportu drewna do tartaku w Cisownicy, z okazjonalnymi kursami w kierunku Ustronia. Nawiasem mówiąc, pojedyncze wagony z drewnem przybywały także z Stronia Śląskiego.
Budynek dworcowy mieścił poczekalnię, kasę biletową, biuro zawiadowcy oraz nastawnię dysponującą, która była odpowiedzialna za zarządzanie ruchem kolejowym. Dodatkowo, w obiekcie znajdowały się dwie nastawnie wykonawcze. Przy jednym z torów zbudowano rampę oraz plac ładunkowy z dostępem do rampy. Ponadto, za stacją, w kierunku Bażanowic, zlokalizowana była bocznica bazy służby drogowej.
Ostatecznie, niestety, obiekt ten został rozebrany pod koniec 2016 roku. Natomiast 10 stycznia 2009 roku zawieszono kursy pociągów na trasie Cieszyn – Bielsko Biała Główna. Obecnie stacja jest wykorzystywana na linii S6 (Katowice – Wisła-Głębce) przez spółkę Koleje Śląskie, która przejęła obsługę tej trasy 1 czerwca 2012 roku, z Przewozów Regionalnych.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Koleje ŚląskaK.Ś. Cieszyńskiego Koleje ŚląskaK.Ś., Baza służby drogowej w Goleszowie [online] [dostęp 26.08.2020 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Koleje Śląskie: Schemat linii komunikacyjnych. kolejeslaskie.com. [dostęp 16.06.2017 r.]
- Koleje Śląska Cieszyńskiego: Goleszów. kolejcieszyn.pl. [dostęp 16.06.2017 r.]
- a b PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Regulaminy przydzielania tras pociągów. 11.12.2016 r. [dostęp 16.06.2017 r.]
- Goleszów i dlaczego?, [w:] PawełP. Stanieczek PawełP., Arbeitslager Golleschau - dzieje podobozu, t. 1, Goleszów: Gmina Goleszów, 2015, s. 9-16.
- Marcin Żerański: Śląsk Cieszyński. Od Bielska-Białej do Ostrawy. Cieszyn: Pracownia na pastwiskach, 2012 r., s. 176, ISBN 978-83-933109-3-7.
- SzymonS. Huma SzymonS., O kolei, po kolei, „Gazeta Ustrońska”, 10 (1008), Ustroń: Rada Miasta Ustroń, 10.03.2011 r., s. 10.
- LidiaL. Szkaradnik LidiaL., W dawnym Ustroniu, „Gazeta Ustrońska”, 3 (646), Ustroń: Rada Miasta Ustroń, 22.01.2004 r., s. 5.
- WojciechW. Preidl WojciechW., Obiekty tunelowe na trasach galicyjskich kolei żelaznych, „Górnictwo i Geoinżynieria”, 3/1, Kraków: Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne Akademii Górniczo-Hutniczej, 2009 r., s. 297-312.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Goleszów Górny | Kompleks skoczni narciarskich w GoleszowieOceń: Goleszów (stacja kolejowa)