Franciszek Kępka, urodzony 4 kwietnia 1940 roku w Goleszowie, odznaczał się wyjątkowym dorobkiem w dziedzinie lotnictwa. Jego pasja do latania doprowadziła go do uzyskania różnych uprawnień, w tym prowadzenia szybowców oraz samolotów.
Był nie tylko pilotem, ale również instruktorem lotniczym, który dzielił się swoimi umiejętnościami z młodszymi pokoleniami. Jego wkład w polskie lotnictwo bez wątpienia jest niezaprzeczalny.
W późniejszych latach, Kępka pełnił funkcję trenera w polskiej szybowcowej kadrze juniorów, gdzie mógł kształcić i inspirować młodych adeptów tego sportu, przekazując im swoje cenne doświadczenia.
Franciszek Kępka zmarł 15 grudnia 2001 roku w Skoczowie, pozostawiając po sobie niezatarty ślad w świecie lotnictwa oraz w sercach tych, którzy mieli zaszczyt go znać.
Życiorys
Franciszek Kępka, syn znakomitego szybownika oraz trenera, Franciszka Kępki seniora, rozpoczął swoją przygodę ze sportem lotniczym w bardzo młodym wieku. Był absolwentem I Liceum Ogólnokształcącego im. Antoniego Osuchowskiego w Cieszynie, które ukończył w 1958 roku. Już jako dziesięciolatek wykonywał swoje pierwsze samodzielne loty, a zaledwie dwa lata później uzyskał oficjalne prawo do pilotowania szybowców.
W wieku 14 lat odniósł swój pierwszy znaczący sukces, zdobywając II klasę pilota szybowcowego oraz srebrną odznakę szybowcową. Jego talent do latania został dostrzegany, a w wieku 20 lat został członkiem polskiej narodowej kadry szybowników. W trakcie swojej kariery osiągnął wiele sukcesów, w tym czterokrotny tytuł II wicemistrza świata, zdobyty w różnych lokalizacjach: South Cerney w Wielkiej Brytanii (1965), Marfa w USA (1970), Vršac w Jugosławii (1972) oraz Waikerie w Australii (1974).
Wśród jego osiągnięć znajduje się również tytuł Mistrza Europy, zdobyty w Segedynie na Węgrzech w 1992 roku, oraz I wicemistrza Europy z Leszna w 1990 roku. Kępka był dwukrotnym Mistrzem Polski, osiągając ten tytuł w latach 1964 i 1983, a także czterokrotnym wicemistrzem Polski (1965, 1971, 1980, 1988) i czterokrotnym II wicemistrzem Polski (1970, 1978, 1979, 1984). Ponadto, ustanowił wiele rekordów, w tym rekordy świata i pięciokrotny tytuł rekordzisty Polski.
W 1992 roku otrzymał medal Lilienthala, a także Dyplom Tissandier’a — najwyższe wyróżnienia międzynarodowej federacji lotniczej FAI. Dodatkowo, w 1967 roku został wyróżniony medalem Tańskiego przez Aeroklub Polski. W trakcie swojej bogatej kariery, Franciszek Kępka przeleciał ponad 150 tysięcy kilometrów i spędził w powietrzu ponad 6,5 tysiąca godzin w szybowcach.
Franciszek Kępka zmarł po długiej i ciężkiej chorobie. Jego życie i osiągnięcia zostały upamiętnione, a spoczął na cmentarzu ewangelickim w Skoczowie.
Upamiętnienie
W dniu 22 marca 2014 roku Aeroklub Polski na podstawie rekomendacji Komisji Szybowcowej podjął decyzję o utworzeniu Funduszu „Talent Szybowcowy” imienia Franciszka Kępki. Fundusz ten został stworzony z myślą o wspieraniu młodych pilotów w ich sportowej karierze oraz w dążeniu do jak najlepszych osiągnięć w rywalizacji szybowcowej.
Franciszek Kępka pełni również rolę patrona Zespołu Szkół Technicznych i Handlowych w Bielsku-Białej, gdzie jego dokonania stanowią inspirację dla uczniów.
Przypisy
- Józef Golec, Stefania Bojda, Słownik biograficzny ziemi cieszyńskiej, Suplement [tom IV], Cieszyn 2014 r., s. 130.
Oceń: Franciszek Kępka